Analyserapport Invicta Academy

Een rapport waarin wij verbeterpunten opstellen omtrent de technische SEO, gebruiksvriendelijkheid en performance van uw website of webshop.

Performance

Performance is een key factor voor een goede gebruiksvriendelijkheid. Het doel van iedere website zou een laadtijd kleiner dan 1 seconde moeten zijn. Een lange laadtijd is een echte conversie killer.

Wij hebben de website getest op Pingdom, GTMetrix en web.dev.
Op basis van deze rapportages concluderen wij dat de performance van de website van een normale standaard is. Alleen er zijn zeker verbeterpunten.

Let op: wij maken normaliter alleen analyserapporten voor WordPress websites. In dit document zullen wij meerdere malen naar plugins verwijzen. Dit hebben wij zo gelaten voor het geval jullie ooit willen overstappen op WordPress. Dan heb je bij deze een aantal plugins die je kan gebruiken!

Verbeterpunten performance

  • Split je CSS in Above The Fold content en in CSS dat later geladen mag worden. Hierdoor krijgt jouw website een betere FCP en  algehele performance score. De bezoeker ziet met deze toepassing direct jouw website en hoeft niet te wachten tot alle CSS ingeladen is. Hier gebruiken wij Swift Performance voor.
  • Er worden 39 request gemaakt. Dit is netjes, alleen voor een optimale performance is het doel onder de 20 request. Dit kan behaald worden door afbeeldingen naar base64 om te zetten en / of via lazyloading weer te geven. Ook het samenvoegen van JS en CSS bestanden maakt een groot verschil. De plugin die wij voor de bovenstaande opties gebruiken is Swift Performance. Een andere en meer eenvoudigere plugin is Autoptimize. Deze zal het aantal request ook sterk verminderen.
  • De afbeeldingen op de homepage moeten verkleint worden. Deze zijn nu 2x zo groot als hoe ze worden afgebeeld. Door je afbeeldingen hetzelfde formaat te geven zoals ze worden weergegeven zal je een directe impact op je Google pagespeed score zien. Door een betere Google pagespeed score wordt je positie in Google beter. Om altijd het perfecte afbeelding formaat weer te geven gebruiken wij Optimole.
  • Afbeeldingen worden nog weergegeven met oude extensies als .jpg en .png. Er is een speciale afbeelding extensie voor browsers: genaamd WebP. Dit maakt afbeeldingen stukken kleiner dan gecomprimeerde jpg of png afbeeldingen. Je kan hiervoor de plugin Optimole gebruiken. Deze zet automatisch al je .png en .jpg bestanden om naar WebP.
  • Prefetch o.a. Javascript, CSS en fonts. Op deze manier haal je dit soort gegevens op, voordat de website deze nodig heeft. Dit zorgt er voor dat wanneer de website het nodig heeft, het al aanwezig is. Voor het automatisch prefetchen gebruiken wij de plugin Swift Performance.
  • Zorg er voor dat Javascript en CSS bestanden als laatste worden ingeladen. Deze bestanden blokkeren de weergave van de website zolang deze worden ingeladen. Vandaar dat het de tip is om dit als allerlaatste te doen. Plugins als Swift Performance en Autoptimize doen die automatisch voor je.

Technische SEO

In dit rapport focussen wij op de technische SEO. De technische SEO gaat over de elementen die je als programmeur kan toepassen om de SEO van je website te verbeteren. Dit staat in zijn geheel los van de content SEO. 

Wij hebben de site met de volgende tools gecontroleerd: Sitechecker.pro, Woorank, SEO Tester Online. Op basis van deze tests concluderen wij dat de technische SEO van een normale / goede standaard is. Er is ruimte voor verbetering, alleen niets van cruciale aard.

Verbeterpunten technische SEO

  • Voeg een metabeschrijving aan je pagina’s toe. Deze tekst kan je op je doelgroep afstemmen. Dit draagt bij aan een betere Click-Through-Rate in Google.
  • Er missen Alt en Title tags op afbeeldingen. Deze tags zorgen ervoor dat jouw afbeeldingen ook geïndexeerd worden voor SEO doeleinden.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is een key factor voor iedere website. In dit rapport bekijken wij de Desktop en mobiele gebruiksvriendelijkheid. De website is getest op een iMac en in de Chrome browser.

Verbeterpunten gebruiksvriendelijkheid (Desktop)

  • Sinds Juni 2020 kijkt Google naar de CLS van een website. ClS ziet Google als een vitaal onderdeel van jouw website. Hoe slechter deze score hoe lager jij in Google komt. Deze score moet onder de 0.1 zijn en is bij jullie 0.38. Vanaf 0.25 rekent Google deze score als slecht. Dit kan je oplossen door onder andere afbeeldingen een vaste hoogte mee te geven en elementen op je website direct op de juiste plek te zetten, zodat deze later niet schuiven. CLS kan een uitdaging zijn om op te lossen. Vanaf 2021 wordt je hier op afgerekend!
  • Op de homepagina zie je nu “Welkom bij” + jullie logo. Je wilt de bezoeker direct interesseren of iets duidelijk maken. Mijn advies is om de secties “welkom bij” en het logo weg te halen en dit te vervangen met een actie voor de bezoeker of informatie die jullie bezoekers belangrijk vinden.
  • De homepagina geeft mij geen beeld of sfeer van Invicta Academy. Ik zou meer visualisatie toepassen d.m.v. afbeeldingen en/of video’s.
  • Op de homepagina kan je naar bijles en decentrale selectie. Het was voor mij in eerste instantie niet direct duidelijk dat ik op de afbeelding of titel kon klikken. Mijn tip is om een button onder de afbeelding te zetten met bijvoorbeeld de tekst: “Bekijk onze bijlessen”.
  • Ik ken jullie doelgroep niet, alleen ik denk niet dat social media kanalen 1 van de meest belangrijke informatie op de homepage moet zijn. Je wilt mensen juist op jouw website houden, en niet naar een ander medium sturen. Mijn tip is om je social media kanalen helemaal als laatste weer te geven. Mocht de bezoeker nog geen actie hebben ondernomen, dan creëer je voor jezelf een extra kans dat ze je misschien nog op social media gaan volgen. 
  • Hier zou ik vinkjes gebruiken i.p.v. zwarte stippen. Vinkjes geven de bezoeker een gevoel van bevestiging.
  • Ik kwam er achter dat dit een link is. Mijn tip is om hier een duidelijke CTA van te maken. Dat kan bijvoorbeeld door er een button bij te zetten met een tekst als: “Bekijk jouw eigen training”.
  • Als de mogelijkheid er is zal ik het stukje “Ervaringen” anders uitlichten. Nu worden er afbeeldingen weergegeven. Zelf zou ik kiezen voor een mooi opgemaakt design waarin de ervaring goed naar voren wordt gebracht. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld Trustpilot te gebruiken, en een widget van weergeven.
  • Omdat ik jullie doelgroep niet ken, ben ik niet zeker of deze tip van toepassing is. Alleen het heeft veel stappen nodig als je bij tarieven of het aanbod wilt uitkomen. Vanuit het menu kan je dit eenvoudig bereiken, alleen als je de flow vanaf de homepagina voelt, neemt het 4-5 klikken in beslag. Mijn tip is om goed in beeld te krijgen van het gros van jullie doelgroep wilt bereiken op jullie website en de website daar op in te richten. Dan moet de gebruiker daar in max 2 klikken kunnen komen!
  • Op deze pagina is het niet duidelijk wat jullie willen dat de bezoeker doet. Als dat bijvoorbeeld is dat zij zich inschrijven, dan zou alleen “Schrijf je in” een duidelijk CTA moeten zijn. Nu zie je 6 elementen die allemaal om aandacht vragen, en daardoor de bezoeker besluiteloos maken i.p.v. dat je de bezoeker stuurt naar een specifieke actie.  

Verbeterpunten gebruiksvriendelijkheid (Mobiel)

In deze sectie kijken we naar de punten die alleen voor mobiel zijn.

  • De LCP score van 9s voor mobiel is slecht. Hier valt heel veel winst te behalen voor je positie in Google. Dit kan je doen door alle punten onder het kopje Performance op te lossen. Vanaf 2021 wordt je hier op afgerekend!

Conclusie

In dit document kijken wij alleen naar de technische aspecten van Performance, SEO en gebruiksvriendelijkheid. Invicta-academy.nl scoort op alle vlakken in deze analyse normaal. Op de technische SEO na, zijn er veel belangrijke verbeterpunten. Alle verbeterpunten in dit document zijn goed op te lossen en zullen je positie in Google verbeteren. Daarnaast zullen al je bezoekers een betere gebruikerservaring hebben, wat met een grote kans ook voor meer conversie zorgt!

Vragen?

Heb je vragen over een verbeterpunt in dit document?
Je kan ons bereiken op: 0314 – 23 42 41 of info@dewpboer.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.