Zo Verminder Jij Het Aantal Winkelmand Verlaters

Winkelmand Verlaters illustratie

Winkelmand verlaters komen minder voor bij fysieke winkels. In een fysieke winkel kan je eenvoudig inspelen op de specifieke behoeftes van de klant. Bij webwinkels gaat dit al iets moeilijker, omdat je klant niet fysiek aanwezig is. Alleen dat de klant niet fysiek aanwezig is, betekent niet dat er geen manieren zijn om op de behoeftes van je klant in te spelen.

In deze blog geef ik je 6 tips hoe jij het aantal verlaters van je winkelmand verlaagd en hopelijk ook nog je upsells verhoogd.

Contents van deze blog:
– Inleiding
– Hoe jij jouw winkelmand verlaters verlaagd


Inleiding

Winkelmand verlaters zijn een grote reden voor een lagere omzet. Uit onderzoek blijkt dat 3 van de 4 klanten je winkelmand verlaat. In het checkout proces is er dus nog meer als genoeg ruimte om groei te behalen.

Wat zijn winkelmand verlaters precies?
Winkelmand verlaters zijn bezoekers die iets in de winkelmand hebben geplaatst of al in het bestel proces zitten, maar dit proces niet afronden. Het is zelfs zo dat gemiddeld maar 2% van je bezoekers bij hun eerste bezoek iets bij je koopt. Het gebruikt ongeveer 5 contact momenten voordat een bezoeker een klant bij je word.

In plaats van je winkelmand verlaters als voorbijgaande verkopen te zien, kan je het zien als een plek voor mooie kansen en meer omzet.

Een paar statistieken over onze winkelmand verlaters
Volgens het Baymard instituut zijn dit de meest voorkomende redenen waarom jou bezoekers je bestelproces verlaten.
– Dure verzendkosten (55%)
– Ze moeten een account aanmaken (34%)
– Langdurig of complex bestel proces (26%)
– Verzendkosten waren niet zichtbaar / duidelijk (21%)
– Geen vertrouwen om creditcard gegevens te geven (17%)
– Website had errors of crashte (17%)
– Verzending duurt te lang (16%)
– Retourbeleid was niet naar tevredenheid (11%)
– Niet genoeg betaalmethodes (6%)
– Creditcard wordt niet geaccepteerd (4%)

Grafiek aantal winkelmand verlaters
Afbeelding van Baymard Institute

Naast deze redenen kunnen er natuurlijk ook nog andere dingen meespelen, zoals het niet genoeg op voorraad hebben, nog te weinig naamsbekendheid of errors op de website.

Een andere key factor kan zijn, het hebben van een trage website. Lees hier hoe jij je website 1111% sneller maakt.

Hoe jij jouw winkelmand verlaters verlaagd

Bij het verlagen van je winkelmand verlaters spelen veel factoren mee, zoals eerder al te lezen. Met de volgende tips verlaag jij eenvoudig het aantal winkelmand verlaters!

1 Zorg voor een snelle webwinkel
De snelheid van je webwinkel is één van de belangrijkste optimalisaties voor elke webwinkel. Over het versnellen van je webwinkel hebben wij hier een tutorial geschreven. In die tutorial beschrijven wij het effect van laadtijd op je conversie en omzet en hoe jij dat in een paar eenvoudige stappen kan verbeteren.

2 Maak het bestellen eenvoudig
Uit het onderzoek van het Baymard Instituut bleek dat 21% van je bezoekers het bestelproces verlaat doordat het langdurig of complex is. Daarnaast verlaat 11% ook nog eens het bestelproces omdat de verzendkosten niet duidelijk zijn of worden weergegeven.

Je kan het bestelproces vereenvoudigen met het volgende:
One-step checkout waardoor bezoekers alles in één oogopslag kunnen zien of met minder stappen in het bestelproces.
Biedt bestellen als gast aan. 35% van de bezoekers verlaat het bestellen omdat ze een account moeten aanmaken.
Zorg voor een kaal bestel proces. Maak je headers en footers leeg. Zorg er in het bestelproces altijd voor dat de bezoeker alleen nog maar met het bestellen bezig kan zijn en geen andere acties wilt ondernemen.

Checkout van Euroholidays.nl

In de afbeelding zie je het checkout proces van Euroholidays. In de header staat alleen nog het logo en de footer is in zijn geheel weg. Op dit moment kan de bezoeker alleen nog de gegevens invullen en doorgaan, of terug naar de vorige pagina middels de knop “Ga terug”.

3 Biedt alternatieve betaalmethodes aan
De klant is koning. Je wilt dat de klant op zijn eigen voorwaarde bij jou kan bestellen. Misschien wel de belangrijkste voorwaarde is hoe de klant wilt betalen. In het bestelproces verlies je ongeveer 6% van de bezoekers vanwege je betaalmethode. Dit is misschien niet de grootste conversie killer, alleen naast het verlies zorgt het aanbieden van meerdere betaalmethodes ook voor vertrouwen en gebruiksgemak.

Elk land heeft zo zijn eigen favoriete betaalmethodes. Voor een Nederlandse webwbinkel is het handig om iDeal aan te bieden. Voor internationaal opererende webwinkels zijn creditcard en Paypal een favoriete betaalmethode. Woocommerce werkt out of the box al met grote betaalproviders als Mollie en Buckaroo. Deze bieden betaalmethodes aan als iDeal, Creditcard, Paypal, Bitcoin en nog meer.

4 Neem gratis verzending in overweging
Volgens Statista zijn te dure verzendkosten voor 63% van je bezoekers een reden om je bestel proces te verlaten. Naast te dure verzendkosten zijn dit de overige redenen:
– Kortingscode werkt niet (46%)
– De verzending duurt te lang (36%)
– Betaalgegevens opnieuw invullen (30%)
– Verzendgegevens opnieuw invullen (25%)

Dure verzendkosten zou je kunnen verlagen door standaard levering gratis te maken en extra kosten voor versnelde levering. Of door bijvoorbeeld gratis verzending vanaf een X bedrag. Voor het laatste is het handig om ook goedkope producten aan te bieden. Stel je voor dat een bezoeker voor €49,50 in de winkelmand heeft en gratis verzending vanaf €50 is en je verzendkosten zijn €10. Zet in je bestelproces een aantal upsell producten voor €3 tot €7. Bezoekers zullen liever een product van €3 toevoegen in plaats van verzendkosten van €10 te betalen. Hiermee verlaag je het aantal verlaters en verhoog je ook je upsell.

Voor welke keus jij ook gaat, zorg ervoor dat deze verzendkosten duidelijk worden vermeld. Biedt je gratis verzending aan? Geef dit weer als een Unique Selling Point. Vezend je met verzendkosten of verzend je gratis vanaf een bepaald bedrag? In beide gevallen geef je het duidelijk bij de bezoeker aan. Het helpt bij het vertrouwen in de webwinkel en dat de bezoeker niet opeens voor extra kosten komt te staan. 21% van je bezoekers verlaat namelijk het bestelproces omdat deze kosten niet duidelijk waren.

5 Wek vertrouwen bij de bezoeker door middel van keurmerken en reviews
In Nederland heb je keurmerken als ThuiswinkelWebshop Keurmerk en Webwinkel Keur. Deze partijen valideren de webwinkels die zich bij hen aansluiten. Bij bezoekers zorgen deze keurmerken voor een verhoging in het gevoel van vertrouwen.

Naast keurmerken word beveiliging als SSL en Two-factor authentication ook op prijs gesteld. SSL is daarnaast ook nog eens goed voor je positie in Google 😉

Om twijfel bij je bezoeker weg te halen kan je reviews en klantervaringen met je bezoekers delen. Wanneer je een Woocommerce template aanschaft of laat bouwen, zorg er voor dat een klant een review op het product kan achterlaten. Deze beoordelingen en ervaringen zullen andere bezoekers weer overtuigen van hoe goed jouw product en klantenservice is.

Naast het reviews op jouw producten kan je ook je webwinkel laten beoordelen. Het beste kan je dit via een 3e partij doen. Een aantal van deze grote partijen zijn Trustpilot en Feedback Company. Vraag je gebruiker een aantal weken na de bestelling om je bedrijf te reviewen.

Naast deze bedrijven kan je ook eenvoudig reviews opvragen via Google & Social media. Deze review score kan je in je zoekresultaten op Google weergeven. Dit draagt ook weer bij aan je positie in Google en verhoogt je CTR.

6 Je webwinkel moet! responsive zijn.
Je potentiële klant shopt steeds vaker via de mobiel of tablet. Zo’n 38% van alle online omzet wordt via de telefoon gemaakt. Uit onderzoek blijkt dat het aantal winkelmand verlaters het hoogst is bij mobiele (85,65%) en tablet (80,74%) gebruikers tegenover 73,07% bij desktop gebruikers.

Afbeelding van Barilliance.com

Doordat je op kleine apparaten minder ruimte hebt om alles te laten zien, moet je goed bepalen wat je wel en niet laat zien. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bezoeker heel eenvoudig naar het bestellen kan gaan. Zet bijvoorbeeld in de header een winkelmand icoon. Als een bezoeker je product bekijkt en omlaag scrolled om de beschrijving te lezen, zorg er dan voor dat de bestel knop met het scherm mee gaat. Dan hoeft de bezoeker niet terug te scrollen om te bestellen.

Naast gebruiksgemak telt responsive design ook mee in je positie bij Google. Webwinkels die responsive zijn hebben voorrang in de zoekresultaten op webwinkels die niet responsive zijn.


Dit was blog #2 van de reeks #ThankGodItsWPMonday.

Hebben onze tips jou geholpen? Vertel het ons in de comments!

Wil jij je conversies verbeteren of graag tips ontvangen waar jou kansen liggen om te verbeteren? Neem contact met ons op via [email protected] en wij helpen je graag!

Andy
No Comments

Leave a Comment